Thursday 29 September 2016

Kacang Soya GMO vs Non GMO


ESP SHAKLEE - PROTEIN SOYA NON GMO




Bismillahirrahmaanirrahim..


Pernah dengar tak ada orang cakap yang soya ni bahaya untuk kesihatan? Tak elok minum soya. UM dulu pernah dengar dan percaya jugaklah. hehe. Rupa2 nya tu pasal soya yang GMO (Genetically Modified Organism).

APA ITU GMO?

GMO ialah Organisma yang diubahsuai secara genetik, dihasilkan menggunakan bioteknologi, yang boleh menghasilkan tindak balas tumbuh tumbuhan yang biasanya tidak terdapat secara semulajadi.

Tapi..tak elok tau, terus hukum soya ni tak bagus untuk diminum, sedangkan khasiat soya tu memang ada, Tuhan dah jadikan setiap tumbuhan yang boleh dimakan tetap ada kebaikannya,.Cuma kenalah juga berpada2.

Tahukah anda, boleh dikatakan semua produk soya yang anda ambil dalam seharian seperti kicap, tempe atau minuman soya adalah diperbuat daripada soya GMO. Produk GMO biasanya telah diubahsuai secara genetik dengan memasukkan DNA asing termasuk haiwan dan tumbuhan yang menjadikan ia tak stabil.

Kalau nak beli apa2 berunsurkan soya atau apa2 pun seperti buah2an atau sayuran, kalau boleh baca dahulu labelnya. Kalau ada Non GMO, sangatlah bagus :)

Namun UM nak habaq kat sini yang bezanya ESP Shaklee dengan soya yang di luar tu, soya yang digunakan oleh Shaklee tidak diubah suai secara genetik iaitu Non GMO. Protein soya Non GMO ini dihasilkan di bawah satu program yang digelar Identity Preservation Program (IPP) di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.

Program ini juga memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Daripada benih sehingga penyimpanannya, yakinlah dengan Shaklee dalam penggunaan ramuan yang semulajadi dan berkualiti.

Dan biasanya produk soya GMO akan diproses menggunakan alkohol. huhu. INi bukan sahaja memusnahkan Isoflavene yang bermanfaat pada kesihatan kita malah boleh menyebabkan pencemaran dari bahan2 kimia yang digunakan. Tapi tidak dengan ESP Shaklee!

Kacang soya yang digunakan dalam penghasilan ESP dicuci dengan air untuk memastikan kandungan Isoflavene dan daidzin di dalamnya yang penting untuk kesihatan terpelihara. Pada yang belum tahu isoflavene adalah komponen penting dalam pencegahan kanser.

Kesimpulannya, ya, memang betul soya bahaya untuk kesihatan, JIKA anda pilih untuk amalkan soya GMO dan diambil dalam kuantiti yang banyak. ESP antara produk berasaskan soya yang dihasilkan dari soya NON GMO dan melalui proses yang ketat untuk memastikan kualitinya terbaik.


ESP is NON GMO!



Jadi, jangan ragu2 lagi untuk cuba dan ambil ESP Shaklee ini dan buatlah kajian dahulu sebelum kita ikut bulat2 kata orang kan :)


Jom grab protein ESP anda sekarang! :)


Suryana Mat Hassan ( Che'Na)
0132750687
Pengedar Shaklee Kuala Pilah & Seluruh Malaysia.


Love;
UmmuMujaheed





SILA KLIK DISCLAIMER INI!


=======================================

***** Produk2 ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit *****


No comments:

Post a Comment

Featured post

ADAKAH SUPLEMENT YANG ANDA AMBIL SEKARANG SELAMAT?

KRITERIA- KRITERIA MEMILIH SUPLEMEN YANG SELAMAT. Bismillahirrahmaanirrahim.. "Saya nak makan vitamin, suplemen, tapi takut ad...