Monday 23 May 2016

MENGAPA PERLU TAHU TENTANG KESUBURAN?

FAKTOR- FAKTOR YANG MENENTUKAN KESUBURAN.





BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIM..

Entry kali ini UM ingin berkongsi tentang kesuburan wanita dan lelaki.
Apakah yang dimaksudkan dengan kesuburan ni? Adakah pentingnya kesuburan ini hanya untuk wanita sahaja memandangkan wanita yang hanya mengandung dan melahirkan zuriat?

Kesuburan merujuk kepada beberapa peluang untuk hamil. Jika anda subur, maka anda ada peluang yang baik untuk hamil. Walaupun kehamilan tidak mungkin berlaku serta merta, jika kedua-dua lelaki dan seorang wanita yang subur, mereka akan hamil.

Faktor2 tertentu memainkan peranan penting dalam menentukan kesuburan. Bagi seorang wanita untuk menjadi subur dia mesti menghasilkan telur yang berdaya maju dalam setiap kitaran bulanan. Bagi seorang lelaki untuk menjadi subur dia mesti mampu menghasilkan sperma yang kuat dan sihat yang boleh mensenyawakan telur ini.


Antara faktor2 yang memainkan peranan termasuk anda, gaya hidup pemakanan dan pengurusan tekanan.


DIET:



Mengambil makanan yang cukup karbohidrat, nutrien, serat, EFA (asid lemak) dan jumlah protein yang sihat. Minum banyak air mengikut berat anda.


KURANGKAN LEMAK TEPU:

Lemak tepu dikaitkan dengan peningkatan estrogen yang menyebabkan ketidakseimbangan estrogen. Kurangkan daging dan tenusu. Elakkan dan kurangkan semua makanan yang diproses, seperti biskut, kek, roti putih, pasta putih dan nasi putih.



TINGKATKAN PENGAMBILAN LEMAK BAIK:

Terutama Omega 3 kerana ia membantu mengurangkan keradangan dalam badan, keseimbangan hormon. Contoh makanan yang boleh didapati Omega 3 seperti salmon, tenggiri, sardin, tuna segar,walnut, labu, sayur kubis.



OPTIMUMKAN VITAMIN KESUBURAN:




Vitamin kesuburan juga penting dalam keseimbangan hormon dan kesuburan seperti Vitamin B6, Vitamin C, Vitamin E, Vitamin A, Zink, Magnesium, Kalsium, Selenium, Mangan.



TUBUH BADAN:

Bersenam menggalakkan keseimbangan hormon yang seterusnya meningkatkan kesuburan anda, cuba lakukan selama 30 minit sehari.



TEKANAN:

Tekanan kronik membawa kepada tahap kortisol hormon, namun untuk terus membuat kortisol badan anda memerlukan progesteron, mengurangkan jumlah yang ada untuk kitaran kesuburan anda.



DETOX GAYA HIDUP:

Mengelakkan toksin alam sekitar contohnya pengambilan makanan organik sebanyak mungkin, elakkan bekas plastik dan botol yang mengandungi xenoestrogens yang mengganggu keseimbangan hormon anda dan bukannya menggunakan besi tuang, keluli atau alat memasak kaca.



PENGURANGAN ALKOHOL:

Alkohol boleh meningkatkan pengeluaran estrogen. Alkohol boleh mengurangkan kesuburan hampir separuh dan meningkatkan risiko keguguran.



JANGAN MEROKOK:



Merokok boleh meningkatkan risiko keguguran, ia boleh mengurangkan estrogen dengan menggangu keupayaan sel2 dalam ovari membuat estrogen. Merokok boleh meningkatkan kadar di mana seorang wanita kehilangan telur menyebabkan permulaan awal menopaus.


Bagi mereka yang masih mencuba untuk hamil dan dalam proses meningkatkan kesuburan, anda boleh cuba pelan ini dalam menggabungkan diet, latihan pengurusan tekanan dan cara hidup ini dalam masa 3 bulan. Mengapa 3 bulan? Kerana dalam masa 3 bulan untuk wanita; telur matang dan bersedia untuk ovulasi. Manakala lelaki pula mengambil masa 3 bulan untuk menghasilkan satu kelompok sperma. Badan juga memerlukan 3 bulan untuk menghilangkan toksik dan meningkat tahap optimum nutrien :).


Di samping itu, boleh amalkan Doa Nabi Zakaria dalam Surah Maryam ayat 4-5 dan juga Surah Al-Furqan Ayat 74.



Selamat Berikhtiar! INSHAALLAH :)





Suryana Mat Hassan
0132750687
Pengedar Shaklee Kuala Pilah & Seluruh Malaysia



No comments:

Post a Comment

Featured post

ADAKAH SUPLEMENT YANG ANDA AMBIL SEKARANG SELAMAT?

KRITERIA- KRITERIA MEMILIH SUPLEMEN YANG SELAMAT. Bismillahirrahmaanirrahim.. "Saya nak makan vitamin, suplemen, tapi takut ad...