Wednesday 1 June 2016

10 SEBAB MENGAPA MEAL SHAKES BAGUS UNTUK SI KECIL


10 SEBAB MENGAPA MEAL SHAKES MEMBERI LEBIH

DARIPADA APA YANG SI KECIL PERLU






BISMILLAHIRRAHMAANIRRAHIM..


Apa khabar sahabat2 UM hari ni? Moga sihat dan ceria selalu..:)

Hari ini UM nak cerita pasal Meal Shakes. Meal Shakes ni minuman tambahan yang sesuai untuk seisi keluarga dan juga bagus sangat untuk anak2 kita. Ia sejenis susu tepung yang mempunyai rasa French Vanilla yang sedap :) 

Namun ramai yang salah anggap tentang Meal Shakes. Meal Shakes bukan hanya untuk kanak-kanak. Ia juga untuk orang dewasa dan warga tua yang ada masalah untuk menelan tablet.
Macam ibu hamil yang tak lalu telan pil pun boleh minum Mealshakes ni tau!

Tapi hari ini UM nak focus untuk anak2 dahulu ya..hehe.
Jom kita tengok mengapa Meal shakes supplemen terbaik untuk anak2.




1- Glisemik Index ni ialah kadar bacaan gula dalam sesuatu makanan atau minuman.
GI Meal shakes adalah rendah dan tidak meningkatkan bacaan gula dalam darah.
Pemanis dalam Mealshakes ni terdiri daripada fruktosa semualajadi yang diekstrak daripada jagung. Bukan pemanis tiruan ye.

Selain itu terdapat juga isu tentang Maltodextrin yang ada dalam Mealshakes. Ianya adalah karbohidrat yang diperbuat daripada pecahan kanji yang ada secara semulajadi dalam jagung.
Kegunaan maltodextrin adalah untuk mengikat (bonding) antara vitamin dan nutrisi. Ianya berbeza dengan maltodextrin sintetik yang ada dalam makanan ringan.

Kiranya ia membekal tenaga secara berpanjangan juga dan anak2 tidak mudah lapar dengan cepat.
Sebab tu masa bulan puasa kita digalakkan bagi anak minum Mealshakes + Performance drink selain makan makanan berat.



2- Kandungan protein dalam meal shakes adalah lengkap dengan 9 jenis acid amino yang diperlukan untuk pertumbuhan badan manusia. Acid amino ini tidak boleh dihasilkan oleh badan dan hanya boleh diperolehi melalui makanan.


3- Lagi istimewa Meal Shakes lengkap dengan 3 vitamin antioksidan A C E. Vitamin ACE ni vitamin yang penting untuk menguatkan imun dan membuatkan bakteria jahat sukar hidup di dalam badan kita. Kiranya kalau dia hadir pun dia rasa macam tak best je dan mungkin akan cepat2 beredar atau dimusnahkan oleh sistem pertahanan badan anak2.



Hehe, bab sembelit ni pasti ramai ibu bapa yang alami kan? Apakah penyebab sembelit?
Antara Penyebab Utama Sembelit Kanak-Kanak
1. Kurang minum air masak
2. Kurang makan sayur/buah (fiber)
3. Susu Tidak Sesuai

Istimewanya dalam Meal Shakes ada kandungan fiber yang membantu penghadaman dan mengelakkan sembelit. Tak adalah lagi anak kena meneran bila di tandas. Memang smooth je..hehe





5- Dalam Mealshakes ada 8 vitamin B yang lengkap.
Setiap satu ada fungsi yang tersendiri seperti melancarkan perjalanan darah, mengurangkan tekanan dan sebagainya.





6- Mealshakes juga mengandungi sodium dan magnesium.




7- Meal shakes juga mengandungi Vitamin C yang penting untuk menentang jangkitan dan untuk kesihatan gusi dan gigi anak.





8- Vitamin A untuk kesihatan mata.




9- Tulang dan gigi yang sihat dibina daripada kalsium yang mencukupi. Sebab itu anak-anak kena minum susu juga walaupun selepas berhenti susu ibu pada usia 2 tahun. Jika anak tidak mahu minum susu, kita perlu gantikan dengan makanan lain yang mengandungi kalsium.







10- Untuk kanak-kanak yang ada anemia, pengambilan Meal shakes yang mengandungi iron dan vitamin B12 dapat membantu pembinaan sel sel darah merah yang lebih sihat. InshaaAllah selepas amalkan Meal shakes ni ada banyak perubahan yang boleh kita lihat pada anak2.
Meal shakes boleh diambil oleh semua kecuali mereka yang alah dengan susu lembu.


Ok last sekali UM nak share pengalaman Puan Ila yang bayinya (Akmal) ada anaemia.



"Masa usia 10 bulan doktor detect HB Akmal sangat rendah iaitu 8.1 sahaja. Memang terkejut sangat sebab Akmal tiada tanda tanda Anaemia. Aktif sangat. Buat ujian darah ni pun sebab Akmal dapat jangkitan Hfmd daripada sepupu dia.

Bila dapat detect ni doktor suggest macam2 malah suruh bagi Akmal susu formula yang tinggi iron.   
Puan Ila abaikan sahaja sebab Akmal fully breastfeeding. Puan Ila menyusu je Akmal macam biasa.
Tidak dinafikan kandungan iron dalam susu ibu berkurangan selepas baby berusia 6 bulan.

Selepas Akmal berusia setahun lebih Paed ada bagi syrup iron untuk diberikan pada Akmal. Maka terpaksalah juga bagi walaupun Akmal tak suka. Puan Ila bagi juga sampai tempoh 9 bulan tetapi HB Akmal masih naik dengan kadar yang sedikit.

Akhiranya lepas jumpa Nutritionist Shaklee pada tahun lepas, barulah Puan Ila decide nak cuba Mealshakes. Memang happy sangat sebab dlm tempoh 3 bulan HB Akmal naik dengan cantiknya hingga hampir sampai ke paras normal 10.7.

Dan bila check darah lagi 3 bulan berikutnya HB Akmal dah normal dan dah tak perlu follow up lagi.
Ia bukan magic tapi dalam Meal Shakes ada kandungan iron : zat besi dan vitamin C yang membantu penyerapan zat besi ke dalam tubuh kita. Sebab itulah HB Akmal boleh naik dengan cepat. Alhamdulilah."


Memang best sangat Meal Shakes ni, UM sendiri suka minum campur susu strawberi dutchlady, oren sunquick dan banyak lagi resepi yang sedap kalau nak pelbagaikan lagi :).

Sempena bulan Ramadhan ni, elok sangat ambil terutama untuk anak2 yang mahu berpuasa. Tawaran yang lebih menarik, ada promosi hebat. Jadi, kalau ada yang mahukan Meal shakes ni cepat2 tau roger UM :)



Suryana Mat Hassan
0132750687
Pengedar Shaklee Kuala Pilah & Seluruh Malaysia



Love;
UM



SILA KLIK DISCLAIMER INI!

==========================================

***** Produk2 ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit *****












No comments:

Post a Comment

Featured post

ADAKAH SUPLEMENT YANG ANDA AMBIL SEKARANG SELAMAT?

KRITERIA- KRITERIA MEMILIH SUPLEMEN YANG SELAMAT. Bismillahirrahmaanirrahim.. "Saya nak makan vitamin, suplemen, tapi takut ad...